7 Vinkkiä Brändin Luomiseen Uudelle Yrityksellesi

Lue artikkeli ja ota selvää miksi sinun pitäisi luoda strategia brändillesi – pelkän logon sijasta – heti yrityksesi alkutaipaleella.

Startup-yrityksen kanssa työskenteleminen on välillä hurjaa vuoristorataa – nousuineen ja laskuineen.

Mutta kaiken sen sekavan hulluuden keskellä, jonka jokainen startup käy läpi, on yksi asia mikä auttaa pitämään bisneksesi fokusoituneena ja yhtenäisenä, ja se on sinun brändisi.

Mikä Brändi Oikeastaan Oikein On?

Markkinointiguru Seth Godinin mukaan brändi on:

“läjä odotuksia, muistoja, tarinoita ja ihmissuhteita, jotka yhteenlaskettuna vaikuttavat kuluttajan päätökseen valita toinen tuote tai palvelu jonkin toisen sijasta.”

Toisinsanoen brändisi elää asiakkaasi mielessä ja se on seurausta kaikesta mitä yrityksesi tekee tehdäkseen vaikutuksen asiakkaaseen.

Kyse ei ole vain pinnallisten värimaailmojen ja designin aikaansaannos, vaan vahva brändi kulkee yrityksesi lävitse DNA:n tavoin. Se heijastaa ja yhdistää arvosi, toimesi ja sen ajatuksen minkä pohjalta alunperin lähdit yritystäsi luomaan.

Alla seitsemän vinkkiä, joita voit hyödyntää vahvan ja menestyksekkään brändin luomisessa.

1. Priorisoi brändisi heti yrityksen perustamisesta lähtien

Kun olet aloittamassa startup-toimintaasi, brändistrategia saattaa tuntua joltain ylimääräiseltä asialta, joka olisi hyvä lisä toiminnallesi, kun keskityt tuotteidesi ja palvelujesi myyntiin ja tuloksen aikaansaamiseen.

Mutta loppupeleissä brändisi ei ole jotain, jota voit noin vain ylenkatsoa, etenkään yrityksen alkuvaiheilla.

Brändeillä kun on tapana kehkeytyä ja kasvaa spontaanisti, jollet laita aikaasi brändin määrittelemiseen ja kontrolloimiseen tietoisella tasolla. Ja brändin kontrolloiminen tuppaa olemaan huomattavasti helpompaa yrityksen alkuvaiheilla.

Johdonmukaisen brändin luominen ei ole vain tulevaisuuteen katsomista. Se voi auttaa sinua saamaan näkyvyyttä kilpailluilla markkinoilla ja tekemään bisneksestäsi helpommin muistettavan potentiaalisille asiakkaillesi – heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

2. Määritä mitkä asiat vaikuttavat brändiisi

Sinun brändisi on yrityksesi persoonallisuus, ja ihmisen persoonallisuuden tavoin, se ilmaisee itseään monin eri tavoin. Se heijastuu yrityksesi logossa, brändisi väreissä, graafisessa tyylissä ja äänensävyssä. Sitten on vielä brändisi arvot – luonteenpiirteet, jotka luonnehtivat miten teet bisnestä ja miten yrityksesi työntekijät ajattelevat, tuntevat ja käyttäytyvät.

Ja on hyvä ymmärtää, ettette ole robotteja, mikä tarkoittaa että brändisi tulee olemaan vivahteikas ja muuntautuva, kun se mukailee ihmisiä ja persoonia, jotka luovat yrityksesi liiketoiminnan. Voi olla helpottavaa ajatella brändiäsi tiivistettynä kuvauksena siitä mitä te olette parhaimmillanne, sen sijasta että olisitte lista sääntöjä, jotka määrittävät mitä teidän pitäisi olla jokainen hetki.

Katso lisää brändikulttuurin ja brändimarkkinoinnnin hyödyntämisestä tästä artikkelista.

3. Keskity kohderyhmääsi

Brändilläsi on sekä sisäinen rooli että ulkoinen rooli. Sisäisellä puolella brändisi auttaa yhdentämään yrityksesi tavoitteita ja lisäämään yhteenkuuluvuuden sekä merkityksellisyyden tunnetta työntekijöidesi kesken. Ulkoisesti brändisi määrittää miten yrityksesi koetaan ja havaitaan kohdeyleisösi mielten sisällä.

Sinulla on jo todennäköisesti käsitys ihmisistä, jotka ovat todennäköisiä kiinnostumaan tuotteistasi ja palveluistasi, etenkin, jos olet aiemmin käynyt läpi liiketoimintasuunnitelman prosessin. Nämä ihmiset täydentävät suurimman osan kohdeyleisöstäsi.

Toisaalta, on myös kohderyhmiä, joita et ole ehkä edes tullut ajatelleeksi. Näitä voivat olla ihmiset, jotka ovat halukkaita työskentelemään yrityksessäsi, jotka saattavat olla kiinnostuneempia käyttämistäsi kyvyistäsi ja tavastasi tehdä liiketoimintaa, tuotteidesi sijasta. Sitten on vielä journalistit, bloggarit ja influencerit, jotka saattavat olla halukkaita mainostamaan yritystäsi tai tekemään yhteistyötä sisällön kanssa.

Ja tottakai ajan myötä ilmaantuu kohdeyleisöjä, joita et välttämättä kykene ennustamaan toimintaasi aloittaessa. Asiakkaat saattavat löytää keinoja, joilla he hyötyvät tuotteistasi tai palveluistasi, jotka eroavat alkuperäisestä tarkoituksesta, joten on tärkeää pitää mieli avoinna ja korvat kuulolla, jotta voit pysyä ajantasaisena brändisi eri kohderyhmien suhteen.

4. Arvioi brändiäsi objektiivisesta näkökulmasta

Objektiivisuus on tärkeä kvaliteetti startupeille. On niin helppoa rakastua bisneksesi takana olevaan ideaan ja ylenkatsoa erilaiset reaktiot, joita ihmisille voi brändistäsi tulla. Jotkut saattavat hämmästyä (mikä tämä on?), toiset eivät ymmärrä hyötyjä (miksi tarvitsen tätä?) ja kolmannet eivät luota sinuun (keitä te oikein olette?).

Onkin olennaista keskittyä koko brändikokemukseen, joka sisältää tuotekonseptin, myyntimatkan ja vuorovaikutuksen markkinointikanaviesi kanssa, jotta homma toimisi.

5. Yhdistä brändistrategia markkinoinnin kanssa

Markkinointistrategia ja brändisi toimivat luonnollisesti yhteistyössä toistensa kanssa, joten aloittaessasi onkin hyvä idea kehittää molempia rinta rinnan. Pienenä yrityksenä sinulla on luonnollinen etuasema, sillä pienempi työryhmä on ketterämpi isoon yritykseen verrattuna – kaikki työntekijät mahtuvat yhteen kokoushuoneeseen.

Yhdessä työskenteltäessä sinun tulee miettiä käyttämiäsi markkinointikanavia, kuten sosiaalisen median alustoja, sähköpostia, verkkosivustoa, tapahtumia, puheita ja sisältömarkkinointia, ja mikä rooli näillä on tavoitteissasi. Jokainen näistä kanavista ilmaisee brändiäsi ja tuo hyödyllistä informaatiota kohdeyleisöltäsi siitä, kuinka yrityksesi kuva mielletään.

On monta tapaa, joilla markkinointi voi vaikuttaa brändisi lopputulokseen. Esimerkiksi markkinointimateriaalisi tyyli, sähköpostien ja twiittien tiheys, käsittelemäsi aiheet sisältömarkkinoinnnissa ja äänensävysi kaikki vaikuttavat siihen millaiseksi brändisi muovautuu.

Markkinointikanavilla voi olla rooli brändin kontrolloimisessa myöskin. Brändin tietoisuuden lisääminen eli taso, jolla kuluttajat ymmärtävät brändiäsi ja miten he sen tulkitsevat, on yleensä strateginen tavoite uusille yrityksille. Se on jotain mitä voit asessoida kuuntelemalla kohdeyleisöäsi sosiaalisessa mediassa.

6. Erottele brändisi kilpailijoistasi

Brändi on heijastus siitä keitä olette yrityksenä. Mutta ei voi kieltää että tietyt alat tuppaavat yleensä kehittämään yleisen kielen brändilleen, jossa tietyt värit, fontit, spesifiset kuvitustyylit ja äänensävyt ovat ominaisia eri yritysten välillä.

Tämän ei tarvitse välttämättä olla huono juttu, mutta se on ehdottomasti tiedostamisen arvoista. Sinun täytyy päättää haluatko liittyä alasi brändi-trendien joukkoon vai aiotko kenties rikkoa muotin, jollain täysin uniikilla?

7. Hyödynnä yleisöäsi pitääksesi brändisi huippukunnossa

Kun olet luonut brändin ja bisneksesi on ollut toiminnassa jo jonkin aikaa, on viisasta tarkastaa säännöllisin väliajoin brändin auditointi. Brändin auditointi on sisäinen prosessi, joka auttaa sinua pysymään perällä siitä miten vahvasti brändisi tulee esille, kuinka se linjautuu työskentelytapojesi mukaan ja kuinka se havaitaan kuluttajien toimesta.

Jokatapauksessa, sinun brändi on heijastus siitä miten asioita teet ja kaiken ollessa kunnossa, startup-yrityksesi kukoistaa ja kasvaa isommaksi ja rohkeammaksi ajan kuluessa.