Miksi Useimmat Markkinointikampanjat Epäonnistuvat 3 Kuukauden Sisällä

Vuosien aikana, olen ollut etuoikeutettu työskentelemään sekä pienten että suurten yritysten kanssa… aina startupeista Fortune 500-luokan yrityksiin. Syy miksi he palkkaavat minut tai muita konsultteja on koska heidän sisäiset markkinointikampanjansa epäonnistuvat.

Ei väliä minkä kokoinen yritys on kyseessä, kolmen kuukauden sisällä yritys jättää uudet sisäisen markkinoinnin aloitteet, koska heistä tuntuu etteivät uudet suunnitelmat toimi.

Valitettavasti tämä ei vain koske jonkun muun yritystä… todennäköisesti myös sinun kampanjat ovat epäonnistumassa.

Syy löytyy seuraavista seikoista:

Suunnittelet budjettisi neljännesvuosittain

Markkinointi ei ole aina neljännesvuosittainen kulu. Joitakin asioita, kuten hakukoneoptimointia ei voi kääntää päälle ja pois kuten katkaisinta. Sinun täytyy tehdä näitä jatkuvasti, jopa silloin, kun menetät rahaa lyhyellä aikavälillä sen toivossa että pitkällä aikavälillä tuottoa tulisi.

 Riippuen markkinointikampanjasi tyypistä, budjetoi se oikein. Älä tähtää tekeväsi jotain kolmen kuukauden ajan jatkaaksesi sitä jos se toimii tai hylkääksesi sen jos se ei toimi. Voisin vaikka väittää ettet saa markkinointiin laitettua investointia takaisin kolmen kuukauden kuluessa.

Myönnettäköön toki, että jos teet PPC-kampanjaa, voit hyvin lopettaa muutaman kuukauden kuluessa, mikäli tuottoa investoinnille ei tule, mutta useimmat markkinointikampanjat eivät toimi tällä tavoin. Yleisesti, sinun tulisi suunnitella markkinointikulusi vuosiasteella, ei neljännesvuosittain.

Kilpailijoiden kopioiminen

Tätä virhettä toistin useaan otteeseen kun aloitin urani yrittäjänä. Sen sijaan että olisin ollut luova, seurasin mitä kilpailijani tekivät ja kopioin heidän toimintamallinsa.

Se mikä toimii kilpailijoillesi, ei aina toimi sinulle. He ovat ehkäpä tehneet PPC-mainontaa jo monta vuotta ja koska google ads arvioi heidän laatupisteensä korkealle, heidän cpc on erittäin alhainen. Mutta jos aiot kopioida kilpailijasi kampanjoita, sinun laatupisteet eivät tule olemaan yhtä korkeat, koska olet vasta aloittamassa mainontaa. Toisinsanoen, maksat enemmän klikistä kuin kilpailijasi.

Älä ajaudu kopioimaan muita, koska heidän käyttämät markkinointikanavat ovat kalliita ja pullollaan kilpailua. Sen sijaan voit alkaa ajattelemaan laatikon ulkopuolella ja kokeilemaan uusia markkinointikikkoja joita ei ole yhtä helppo kopioida.

Hyvä esimerkki tästä on sisältömarkkinointi. Esimerkiksi KISSmetricsillä on tuhansittain kilpailijoita, mutta he silti ajavat sivustolleen liikennettä kilpailijoita enemmän, koska he ovat panostaneet sisältömarkkinointiin muita enemmän. Ja vaikka monilla KISSmetricsin kilpailijoilla on huomattavasti enemmän pääomaa investoitavaksi markkinointiin, sisältömarkkinointia on vaikea kopioida, vaikka kaataisit satoja tuhansia euroja siihen.

KISSmetrics käytti luovuutta heidän markkinointitaktiikassa ja päihitti varakkaammat kilpailijat. Miksi siis maksaa ylikilpailluista markkinointikanavista? Unohda kopiointi ja ala luomaan.

Markkinointisi ei rahoita itseään

Ei ole helppoa rakentaa ROI-positiivista markkinointikampanjaa lyhyellä aikavälillä, mutta se on mahdollista. Sinun tulisi jakaa kampanjasi kahteen koriin. Ensimmäisessä korissa on kampanjat, joiden tarkoitus on tuottaa ROI:ta muutaman kuukauden kuluessa. Toisessa korissa sinulla on kampanjat, jotka tähtäävät pitkän aikavälin tuottoon.

 Ennen kuin aloitat yhtään kampanjaasi, sinun tulisi suunnitella valmiiksi useita tapoja, jotka tähtäävät nopeaan tuottoon. Taktiikoita tulee aina olla muutama valmiina yhden sijasta, sillä kaikki kampanjat eivät kuitenkaan toimi.

Kun alat tehdä rahaa nykyisistä kampanjoistasi, voit alkaa sijoittaa pitkän aikavälin markkinointiin. Tällä tapaa et menetä niin paljoa rahaa, koska markkinointikampanjasi tukevat ja rahoittavat toisiaan.

Et maksimoi tuottoasi

Hyvin todennäköistä on että seuraat ainoastaan yhden tapahtuman ROI:ta, etkä asiakkaan koko elinkaaren arvoa (CLV).

Esimerkkinä on maksaa 500 euroa PPC-kampanjoista, jotka tuottavat 1000 euroa tuloa. Yleensä voisit ajatella että kampanjasi menestyvät hyvin.

 Sinun tulisi kuitenkin seurata asiakkaan elinkaaren arvoa. Jos tajuat että asiakkaan arvo on 1000 euroa ensimmäisen vuoden aikana, mutta 5000 euroa kolmen vuoden ajanjaksolla, voit hypoteettisesti kuluttaa 4999 euroa markkinointiin lyhyellä aikavälillä, olettaen että sinulla ei ole muita kuluja. Myönnettäköön toki ett et haluaisi käyttää noin paljoa rahaa yhden asiakkaan saamiseksi, mutta jos nostat PPC-kampanjasi 1000 euroon, saatat huomata että voit saada viisi kertaa enemmän asiakkaita 1000 eurolla, 500 euroon verrattuna.

Lyhyellä aikavälillä et välttämättä tee enempää rahaa, mutta pitkällä aikavälillä teet selkeää tulosta.

Ei kannata siis optimoida markkinointikampanjoita seurataksesi vain yhtä maksutapahtumaa. Sen sijaan voit optimoida ne hyödyntämään asiakkaan elinkaaren arvoa, jonka seurauksena voit hankkia lisää asiakkaita ja tehdä lisää tulosta.

Keskityt vain liikenteen ajamiseen, etkä konversioihin

Jos kysyt keneltä tahansa markkinointiasiantuntijalta, mikä hänen markkinointisuunnitelmansa on, markkinoija puhuu yleensä liikenteen kasvattamisesta. Liikenteen kasvattaminen ei tosin aina lisää liikevaihtoa.

 Markkinoijien ei tulisi vain kasvattaa liikennettäsi vaan heidän pitäisi ajaa sinulle lisää asiakkaita. Heidän työtään on pitää huoli että asiakkaat konvertoivat. Toisinsanoen heidä täytyy seurata investointia merkityksettömään liikenteeseen ja miettiä miten hyödytön liikenne saamaan konvertoimaan. Yleensä tämä tapahtuu nettisivun elementtejä ja copywritingia muokkaamalla.

A/B testaus ei ole vaihtoehtoista, vaan pakollista! Sinun täytyy sisällyttää A/B testaus markkinointiarsenaaliisi. Jos voit tuplata tai triplata konversioasteesi, se tarkoittaa että asiakashankinnan hinta laskee puoleen tai jopa kolmannekseen.

Yhteenveto

Strategia on yhtä tärkeä kuin markkinointitaktiikat itsessään. Ennenkuin aloitat yhtään markkinointikampanjaa, sinun tulisi miettiä mitkä tavoitteesi ovat ja mitkä ovat tavat, joilla tavoitteet ovat kaikkein tehokkaimmin saavutettavissa.

Ilman strategiaa, jopa parhaimmat markkinoijat epäonnistuvat. Jos et ajattele asioita läpikotaisin, tuhlaat vain aikaa ja rahaasi.