Näin kirjoitat 5 artikkelia viikossa palamatta loppuun

Jos olet kokeillut ja epäonnistunut bloggaamisessa, älä huoli.

Et ole yksin. Laadukkaan sisällön tuottaminen on erittäin vaikeaa ja siihen kuluu paljon aikaa. Useimmiten et myöskään kerää työsi hedelmiä samantien.

Joten, miten ihmeessä jotkut kirjoittavat viisi, seitsemän tai jopa kymmenen artikkelia joka viikko?

Voisi kuvitella että he työskentelevät 80 tuntia viikossa, heillä on kirjoittajan geenit tai he saavat apua assistenteilta.

Todellisuudessa tuottoisat kirjoittajat ovat täysin tavallisia ihmisiä. Ero löytyy heidän tavoistaan – tavoista, jotka ovat mahdollistaneet heidät toistamaan menestyksen kaavaa joka päivä.

Haluatko kirjoittaa yli 5 artikkelia viikossa? Markkinoinnin kannalta on erittäin kannattavaa panostaa laadukkaaseen sisältöön – ja paljon.

Sisällön avulla saat lisää:

  • Kävijöitä
  • Asiakkaita
  • Tulosta

Kerran tuotettu sisältö voi tuottaa satoa monien ja monien vuosien verran.

Mikäli pusket ja laitat aikaa sisällöntuotantoon nyt, nautit työsi hedelmistä seuraavina vuosina.

Toistaminen tuottaa tulosta

Avain menestymiseen sisällöntuotannon avulla on periksiantamaton, toistuva sisällön tehtailu.

Ja jotta voisit tuottaa toistuvasti sisältöä, sinun täytyy oppia kirjoittamaan enemmän.

Siitä seuraakin tämän artikkelin pointti. Näytän sinulle toimivimmat tavat, joita olen hyödyntänyt tuottaakseni tuhansia blogiartikkeleja vuosien aikana.

Tätä artikkelia kannattaakin pitää kirjanmerkeissä henkilökohtaisena lunttilappuna. Käyttämällä yhtä tai useampaa näistä vinkeistä, voit tuottaa huomattavasti enemmän sisältöä kuin olet aiemmin osannut kuvitella.

Ja palamatta loppuun.

1. Tee itsellesi tavoite ja tee aikaa tavoitteen saavuttamiselle

Aloitetaan itsestään selvällä asialla. Sinun täytyy asettaa itsellesi tavoite.

Ei kannata heti tähdätä viiteen tai kymmeneen artikkeliin viikossa. Aloita vaikka kolmesta, siitä on hyvä lähtä liikkeelle.

  • Ensimmäisenä sinun tulisi luoda itsellesi visio siitä mitä haluat saavuttaa. Tässä tapauksessa visio tarkoittaa viiden artikkelin kirjoittamista viikossa.
  • Toiseksi, sinun täytyy selkiyttää asetettu tavoite mielessäsi.
  • Kolmanneksi, määrittele mitä sinun tulee tehdä saavuttaaksesi tavoitteen.
  • Viimeiseksi tavoitteen saavuttamiseen tulee käyttää aikaa.

 

 

2. Aseta itsellesi aikaa kirjoittamiselle joka päivä

Ei saata kuulostaa jännittävältä, mutta se toimii. Periksiantamattomuus. Mitä useammin teet jotain, sen paremmaksi siinä tulet.

Tunnetun psykologin, Angela Duckworthin sanoin: “Et tarvitse lahjakkuutta menestymiseen. Tarvitset sinnikkyyttä.”

Kun pitäydyt kiinni suunnitelmassasi kirjoittaa joka päivä, ennenpitkään saavutat pointin, jossa tuotat helposti yli viisi artikkelia viikossa.

Siksi sinun tuleekin haastaa itsesi kirjoittamaan joka ikinen päivä. Joka päivä kirjoittaminen on mentaalista ohjelmointia. Mitä enemmän teet sitä, sen vahvemmaksi ja paremmaksi siinä tulet.

3. Aseta deadline

 Useimmat meistä hoitaa työt paremmin kun meillä on selkeä aikaraja milloin työt täytyy olla tehtynä.

Sanotaanpa vaikka että pomosi tulee luoksesi ja sanoo “Voitko tehdä tuon raportin, kiitos.”

Vastaat, “Tottakai, milloin se täytyy olla valmiina?”

Pomosi vastaa tähän, “No… ei sillä ole kiire, kunhan palautat sen joskus.”

Milloin saat raportin valmiiksi?

Ehkä huomenna, ehkä ensiviikolla, no… ehkä parin kuukauden kuluttua.

Ymmärsit pointin. Jos pomo olisi vaatinut raporttia huomiseen klo 15 mennessä, olisit sen saanut tuolloin palautettua.

Deadlinen voima pätee myös kun asetat niitä itsellesi ja pidät kiinni aikarajoista.

Paloittele tavoite viidestä artikkelistä viikossa sopiviin palasiin – sanotaan vaikka tunti kirjoittamista joka päivä. Laita tuo tunti kalenteriisi ylös. Klo 15 joka päivä, sinun tulisi kirjoittaa esimerkiksi 500 sanaa.

Helppoa, eikö?

Aikarajan asettaminen on yksi parhaista työkaluista tavoitteiden saavuttamiselle ja sitä voidaan hyödyntää työssä kuin työssä.

4. Sulje pois kaikki häiriötekijät kun kirjoitat

Häiriövapaa kirjoittaminen on oikea tapa tuottaa sisältöä nopealla tahdilla.

Yksittäinen häiriö maksaa sinulle aina puolesta minuutista jopa puoleen tuntiin.

Jos reagoit kirjoittaessasi erilaisiin häriöihin, et pysty koskaan tuottaa sisältöä joka on yhdenmukaista ja toimivaa.

Mitä nuo häiriötekijät sitten ovat? Muutama yleisin syy työn keskeytymiselle:

  • Sosiaalinen media
  • Perheen kanssa puhuminen
  • Ystävien kanssa viestittely
  • Päätön surffaaminen netissä
  • Sähköposteihin yms. vastaaminen

Ratkaisu tähän?

  • Sulje ovi
  • Sulje tai laita puhelimesi lentokonetilaan
  • Sulje sähköpostisi
  • Varaa riittävästi aikaa kalenteriisi
  • Kerro ympärillä oleville ihmisille olemaan häiritsemättä sinua

Häiriötekijöiden minimoiminen auttaa sinua kirjoittamaan tehokkaammin ja pääsemään tavoitteeseesi.

5. Kirjoita joka päivä samaan aikaan

Aivosi tottuvat tekemään samoja asioita samaan aikaan joka päivä.

Jos harjoittelet kirjoittamista ja siihen valmistautumista joka päivä samaan aikaan, alat kirjoittamaan nopeammin ja paremmin.

Tämä ilmiö tunnetaan myös lihasmuistina. Samaa periaatetta voidaan hyödyntää muiden töiden lisäksi myös kirjoittamisessa.

Avain tähän on toistaa samaa aktiviteettia samaan aikaan – ja päivittäin.

 

6. Kirjoita ylös ajatuksesi ja inspiraatiosi heti kun ne ilmestyy mieleesi

Suuri osa ajasta kirjoittaessasi menee hukkaan kun yrität keksiä ideoita joista kirjoittaa.

Sen sijaan että hukkaisit kallista aikaa yrittäessäsi miettiä ideoita, tee lista ideoista joista kirjoittaa etukäteen. Sitten, kun on aika kirjoittaa, tiedät tasan tarkkaan mitä tehdä.

Siksi monilla kirjoittajilla onkin tapana pitää mukana muistivihkosta, johon voi kirjata ylös spontaaneja ideoita. Suosittelen tekemään samalla tavalla. Saatat hämmästyä että melkein kaikki hyvät ideat ilmestyvät kuin tyhjästä, silloin kun ei ole tarkoitus suorittaa.

7. Kirjoita ainoastaan aiheista jotka kiinnostavat sinua

Jos yrität kirjoittaa tylsistä aiheista, et pääse kovinkaan pitkälle.

Todennäköisesti hakkaat päätäsi seinään jos yrität tuottaa sisältöä aiheista, jotka eivät kiinnosta sinua pätkän vertaa.

Kannattaakin vaihtaa fokuksesi ja siirtyä kirjoittamaan aiheista, jotka ovat lähellä sydäntäsi.

Kun olet oikeasti kiinnostunut jostain asiasta, kykenet kirjoittamaan sisältöä huomattavan nopeasti ja helposti.

 

8. Kirjoita aamulla (tai silloin kun ajattelusi juoksee nopeimmin)

Ota aikaa ja selvitä mihin aikaan päivästä olet energisimmilläsi ja aivosi toimivat skarppina. Käytä se aika päivästä kirjoittamiseen. Pystyt kirjoittamaan parempaa jälkeä ja nopeammin, kun kirjoitat oikeaan aikaan päivästä.

Ja koska saat aikaiseksi enemmän lyhyessä ajassa, jää aikaa muille askareille enemmän ja loppuunpalamisen mahdollisuus pienenee.

9. Kirjoita tyhjällä mahalla

Monilla ihmisillä aivot toimivat paremmin kun tunnet itsesi enemmän nälkäiseksi kuin kylläiseksi.

Nälkähormonina tunnettu ghreliini voi aktivoida aivojen hypotalamusta ja hippokampusta, mahdollistaen nopeamman, tehokkaamman ja paremman suorituskyvyn.

Tottakai kannattaa syödä tarpeeksi, että energiaa on tarpeeksi käytettävissä, mutta kannattaa syödä isommat ateriat vasta kirjoitustyön jälkeen.

10. Luo itsellesi rituaali kirjoittamista varten

Historian tunnetuimmat kirjailijat ovat käyttäneet erilaisia rituaaleja ja rutiineja valmistautuakseen antoisaa kirjoitushetkeä varten.

 

Miksipä et siis kehittäisi itsellesi omaa rituaalia? Rituaalin ei tarvitse olla mitään mahdottoman vakavaa tai monimutkaista. Simppelit asiat kuten kahvikuppi kirjoituspöydällä, suihku ennen kirjoittamista, tuttu soittolista tai jokin keksimäsi asia voi vahvistaa aivoyhteyksiäsi kirjoittamaan paremmin.

Saman asian tekeminen, samaan aikaan päivässä, voi ohjelmoida aivojasi toimimaan tehokkaammin.

11. Kellota työaikasi

Kokeile ottaa käyttöön kello työajanseurantaa varten.

Aseta ajastin esimerkiksi seuraavalle tunnille. Käytä tuo tunti ainoastaan kirjoittamiseen.

Kun tunti on vierähtänyt. Saatat hämmästyä paljon olet saanut aikaan.

Hyvä esimerkki toimivast sovelluksesta on toggl.

12. Suunnittele artikkelisi kehys valmiiksi

Yksi aikaa kuluttavista osista kirjoittamisessa on hahmotelman luominen.

Valmis hahmotelma väliotsikkoineen auttaa rakentamaan kirjoitustasi selkeämmäksi ja sisältöä notkeammaksi.

Tee hahmotelma artikkelistasi jo valmiiksi. Yksi tapa on pitää listaa artikkeleista ja tehdä kaikkiin artikkeleihin valmiit hahmotelmat. Sitten tiettyinä päivinä kirjoittaa niin että savu nousee työpöydältä.

Yhteenveto

Voit kehittyä kirjoittamaan paremmin ja nopeammin. Voit kirjoittaa jopa 5 artikkelia päivässä.

Kun saavutat entiselle sinulle yliluonnollisen tahdin, on melkein vaikea lopettaa.

Muistan kun aloitin bloggaamisen ja olin todella hidas. Se oli suorastaan tuskaista.

Nykyään kirjoittaminen on toinen luontoni. Olen tehnyt sitä niin paljon, mutta en saa siitä koskaan tarpeekseni.

Sisällön kirjoittaminen, joka auttaa voimaannuttamaan ja helpottamaan ihmisiä jollain tavalla, on itsessään energisoivaa. Ala kirjoittamaan asioista, jotka ovat sydäntäsi lähellä!